MENDAKI GUNUNG

Bagi rakan-rakan yang ada rancangan nak mendaki gunung (tak kiralah G.Kinabalu, G.Datuk waima G.Everest), cuba tips berikut untuk mangatasi masalah ‘perubahan altitud’;

  1. Pada hari pertama, tak perlu nak aerobic, ‘exercise’ atau ‘workout’ banyak-banyak…relax je.
  2. Banyakkan minum air (bukan alkohol ya!). Jika mula terasa pening atau loya, baring dan berehat dulu.
  3. Pendaki perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mencegah penyakit ‘acute mountain sickness’ atau AMS.
  4. Jika anda ada menhidap masalah jantung atau paru-paru, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum pergi.
  5. Jika kesihatan anda baik sekalipun, dapatkan preskripsi ubat dari doktor untuk mencegah simtom AMS.
  6. Jika pendakian anda setinggi lebih dari 8,000 kaki, anda perlu berhenti rehat dan bermalam pada aras pertengahan pada hari pertama.
  7. Pada hari kedua, teruskan pendakian pada kadar purata 500 kaki ke 1,000 kaki sehari. Kerapkan berhenti rehat dan minum air sekurang-kurangnya 2 quart sehari.
  8. Jika anda terasa semakin pening atau sakit kepala, segeralah turun ke paras 2,000 atau 3,000 kali dan dapatkan rawatan secepat mungkin.

Salam!

CARPRO@mytipsbox

 

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s